Alla inlägg den 9 februari 2009

Av Marlene Yrjas - 9 februari 2009 19:02

Nu är jag i v.37+ 2dagar


Mamma:

De flesta barn ligger med huvudet i bäckenet, 4 procent ligger med stjärten före. Huvudet - eller stjärten - tränger ner i bäckenet och fixerar sig. Tidpunkten varierar dock mycket, hos en förstföderska kan huvudet redan vara fixerat sedan flera veckor och hos en omföderska är det inte helt ovanligt att det sker först i samband med att förlossningen startar.

Nattsömnen är inte så god som tidigare. Antingen måste du gå upp och kissa eller så sparkar ditt barn så att du inte kan sova.

 Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34. 

Barnet:

Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född.

De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.

Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen.

Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. 

Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Pappan:

Det kan hända att både du och den blivande mamman drömmer mycket och att drömmarna är livliga. Många gånger beror drömmarna på oro och rädsla inför förlossningen. Har barnet navelsträngen runt halsen? Viss oro är normal men om den ger mardrömmar på natten och försvårar det dagliga livet behöver ni hjälp. Prata med er barnmorska. Ibland behövs en ingående genomgång av hur en förlossning går till, steg för steg.



Av Marlene Yrjas - 9 februari 2009 18:52

Helgens bravader.

Nu kommer en liten uppdatering hur helgen har sett ut som.

Fredag: Brudarna kom på besök och vi åt pizza

Brudarna som bara väntar på att få hugga i 


Min goda pizza


Efter denna middag med en massa snack så blev det även efterrätt

Den ser kanske inte super duper snygg ut men den var super duper god :)


Det blev många timmar tillsammans med tjejerna och som vanligt åt och snackade vi en massa. Nu får vi se när nästa träff blir, då kanske vi kommer vara en till vid våra träffar :)


Lördag: Då grattade vi Tomas som nu på onsdag fyller 30år, så det blev en massa godsaker, smörgåstårta som man smaskade i sig. Till kvällen blev det självklart melodifestivalen, jag tycker det är roligt att kika på MEN jag blir alltid lika besviken när inte mina favoriter kommer vidare. Även denna lördag var det så, hade velat att den första låten skulle gå till finalen.


Söndag: Snöade det hela hela dagen lång. Jag vill inte ha någon mer snö utan jag är nöjd och vill ha vår nu. Tänk vad skönt när allt börjar tina fram och det börjar bli grönt :) Den dagen ser jag framemot.


Måndag: Jag har jobbat precis hela dagen och det känns måste jag erkänna. Magen är rätt tung och så trycker det på neråt. Hoppas det inte tar allt för lång tid innan miraklet vill komma :)

Nu ska jag slänga omkull mig i soffan för den värker förtillfället.


Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards