Direktlänk till inlägg 11 september 2009

Funderingar och tankar kring ROSA

Av Marlene Yrjas - 11 september 2009 11:17

När jag gick min lärarutbildning kom ofta ämnet om rosa och blått upp.

Vissa av er förstår nog vad jag menar nu och det är ju det här med flickor och pojkar.

Nu menar jag alltså små bebisar och små barn.

Någon som jag stör mig lite på och som flera i min klass även gjorde var att andra människor inte kunde acceptera när en mamma ville klä sin lilla flicka i ROSA.

För det är speciellt när det var flickor detta fenomen inträffade. Flera i min klass hade upplevt att vissa människor VÄGRADE köpa rosa kläder, rosa filtar eller något annat i rosa även fast de visste att mamman till barnet älskade att klä sin lilla tös i rosa för att det skulle synas att hon var en flicka.

Jag har funderat mycket kring detta och faktum är ju att ofta vet ju folk som står en nära eller finns i ens närhet om man tycker om att verkligen visa att man har en flicka genom att klä henne i rosa eller om man är en person som absolut inte vill visa genom kläderna och bryr sig inte om färger.

Jag träffade två gamla skolkamrater en gång som båda hade fått barn och de båda hade fått flickor. Den ena syndes det tydligt att det var en flicka genom kläderna men den andra hade mörka färger, blått och grönt och tyvärr så tog man det för en pojke hela tiden. Även fast man visste att det var en flicka sa man fel någon gång och sa HAN istället för HON.

Man fick verkligen tänka till riktigt noga innan man sa något så att det inte blev fel.


Jag är ju en mamma som ÄLSKAR att klä min älskade Melody i rosa. Hon passar även i de färgerna och jag tycker det är roligt att det syns att hon är en flicka.

Igår när vi var på affären och storhandlade inför dopet som är imorgon kom en dam fram och sa ojj vilken söt liten flicka, här kan man verkligen inte ta fel att det är en tjej. Man vill ju som sagt inte säga fel.

Detta är ju sant för det blir ju pinsamt om man säger vilken söt pojke till flickan som sitter i vagnen.


När man tänker på pojkar så har jag aldrig hört någon protestera mot att klä dom i blått, grönt, brunt så att det syns att de är pojkar. För jag har inte sett små bebisar som är pojkar komma i rosa eller i en klänning. Varför är man så emot att klä flickor i ROSA??

När det är helt okej att tydligt visa genom kläder på pojkar?


Har även haft folk som frågat mig när de ska ha köpt något om det är något speciellt hon vill ha (eller rättare sagt jag) eftersom Melody kan inte prata. Då säger jag rosa eftersom det är kul att få visa att hon är en flicka. Sedan tycker jag det är underbart gulligt när en liten söt flicka kommer i rosa kläder.

Nu ska ni inte tro att jag tycker att flickor med andra färger är fula, för det gör jag inte utan på MIN dotter tycker jag det är super gulligt med ROSA.

Ibland önskar jag att vissa människor skulle kunna förstå detta och acceptera mammans val av färger för jag skulle ALDRIG sätta på min dotter pojkkläder.


Jag satt och fundera kring detta häromdagen och detta ämne är ju väligt hett inom många områden om vad som är rätt och fel. Men jag tycker man ska lyssna på barnets föräldrar och deras önskan. Inte gå emot hela tiden bara för att man ska visa föräldrarna något. Lyssna på vad föräldrarna vill för jag skulle inte köpa en massa rosa till en pojke eller till en flicka som har föräldrar som hatar rosa.


Nu ska jag hoppa in i duschen medan Melody sussar sött.

Tjingeling o ta en liten funderare kring detta DU med :)

 
 
Ingen bild

Ullis

12 september 2009 18:14

Det är rätt skumt faktiskt...hmm. Jag tycker dock att Nilia är fin i alla färger, jag går mest efter vad det är för typ av kläder. Hon har all världens färger på sig, även rosa. :) Jag är mer förtjust i rött dock, så om jag får välja blir det hellre det - men smaken är ju som baken. :) Grönt gillar jag också, då får folk huvudbry - är det en flicka eller är det en pojke? Haha. Nu har hon iof oftast hårspänne så hon avslöjar sig iaf... :)

Hoppas att det gick bra idag, du kanske visar nån bild? Kram

 
Evelina

Evelina

12 september 2009 18:35

Verkligen tänkvärt! Jag älskar ju att klä Tuva i kjolar och klänningar i olika färger. Hon gillar det och såklart kan hon få det. Nu när Agaton kan ärva Tuvas kläder tänker jag ekonomiskt så ytterkläder och dyra skor är unisex. Tuva hade blå overall som nyfödd eftersom det passar bättre till bäggekönen än rosa tycker jag. MÅNGA tyckte hon var en söt pojke :-)

http://prommis.bloggagratis.se

 
Lina

Lina

15 september 2009 19:34

Intressant. Vi har några tröjor till Vilgot som har rosa inslag. Tycker att det är fint så då får han ha det. Skulle dock aldrig köpa något som jag tyckte såg flickigt ut till honom... Däremot har folk tagit honom för att vara flicka i den ålder han är nu, antar att det är för att han har lite lockar i håret och inte jättekort hår.

http://alsklingsvilgot.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlene Yrjas - 13 november 2009 19:51

Min lilla tös är nu 9månader o tiden bara rinner iväg. Tycker det var nyss som jag höll min lilla ängel som vid födseln bara var 49cm :) Tiden bara rasslar förbi med en rasande fart. Nu den senaste tiden har jag faktiskt hunnit med en hel del. Ja...

Av Marlene Yrjas - 14 oktober 2009 14:44

Idag är det en fin höst dag när solen lyser och det är behagligt ute :) Har varit ute på en promenad med min familj och besökte då även affären. Innan det så var det rätt lungt här hemma. Imorse hade vi även en annan liten filur på besök nämligen I...

Av Marlene Yrjas - 11 oktober 2009 11:13

Vill inte att det ska bli kallt men det är det ute nu. Jag hatar att frysa och det är något jag gör varje dag. Det spelar ingen roll om jag klär på mig en massa kläder för att hålla mig varm då man ska gå ut, jag fryser ändå. Tänk vad skönt det sku...

Av Marlene Yrjas - 2 oktober 2009 20:17

Sitter i soffan m. gotta, chips o dricka. Tyvärr är jag själv ikväll så det blir nog inte en sån sen kväll. Men idol ska jag iaf se på :) Utröstningen lär jag nog inte orka titta på men men. Sängen är ju skön den med.   Har idag varit i K-fors m....

Av Marlene Yrjas - 1 oktober 2009 11:43

...skulle kunna skriva en hel del just nu över tankar, känslor, funderingar kring livet. Men det tänkte jag inte göra för jag vill inte lägga ut allt om mig själv för då får jag ju inte ha något för mig själv. Som sagt är det nyttigt att tänkta p...

Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards