Alla inlägg under november 2008

Av Marlene Yrjas - 30 november 2008 19:48

Sov ut rejält imorse, o nu ska man vara utvilad men det är jag inte. Jag är fortfarande trött, sovde nästan 12timmar i natt.

Idag är det 1:a advent o man hade hoppats på att det skulle snöa men idag då man tittade ut genom fönstret ösregnade det.

Julstämningen som börjat komma försvann.

Efter att ha varit vaken några timmar åkte vi ner till Ramona, Tomas o Isadora för dom skulle bjuda på adventsfika. Det var supergott :) Vi var där ett tag innan vi for vidare till K-fors för att kika in skyltsöndagen.

Det regnade forfarande så det var inge vidare trevligt.

Efter att ha gått på stan nån timme så åkte vi vidare till Markus mamma för hon skulle bjuda på mat. Det blev tomtegröt o det passade perfekt nu när det är 1:a advent. Kikade även på en massa kort då Markus var bebis hehe...han är sig lik :)


Nu är man hemma o ska bara kika igenom internet lite snabbt sedan hoppas jag att det är någon bra film på tvn.


Av Marlene Yrjas - 29 november 2008 18:13

Fullfart har det varit på mig hela dagen.

Jag har sytt upp 12gardiner, bytt till julgardiner o strukit de som skulle upp. Tagit fram alla adventsljusstakar o varit på affären. Vi lagade maten tillsammans o det blev tacos idag :) Hade inte orkat göra allt själv för min rygg skriker av smärta just nu o det har den gjort ett bra tag.

Efter maten började jag planera hela nästa vecka, vad jag ska göra på skolan o sedan har jag skrivit på en gruppuppgift till min skola.


Jag har inte hunnit ligga ner o vila ryggen ännu men det blir om ett tag. Jag ska nämligen baka lite julgodis nu hade jag tänkt :)

Ska knäppa lite kort så  ni får se.



Av Marlene Yrjas - 29 november 2008 10:57

V.26

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.



Det kommer att komma en bild till här men Ramona har inte skickat den ännu. Det är den återkommande magbilden som också ska få plats här :)


Nu är jag ju egentligen inte i v.26 utan jag är i v.27 Jag har inte haft någon ork till att sitta framför datorn o fixat något. Egentligen har jag inte tid nu heller för jag ska börja pynta o byta gardiner samt baka julgodis :)


Igår jobbade jag först sedan åkte jag ner till Ramona o var där nån timme, åkte hem fyllde i en enkät som handlade om mobiltelfoni o hälsa efter det åkte jag en snabbis till mamma o där blev jag hämtad av syrrorna o resp. för vi skulle åka o äta på Kina. Rosita var inte med men dom andra två nylandsborna hehe.

Det var supergott måste jag säga o efterrätten var som pricken ovanför i:et :D Efter vi hade ätit o kommit hem stannade jag en sväng hos mamma o Stig o pratade ett tag. Missade lite av Idol men jag slapp höra Johans första låt o han är ju SÅ dålig. Missade även vem som åkte ur Idol för jag somnade 5minuter innan man skulle få veta.


Idag är jag iaf i v.27

Kroppen: Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Förlossningsförberedelse: För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka profylaxkurs redan nu. Här tränar du och din partner på avslappning, andning och mentalt fokus genom hela förlossningen. Många par upplever större trygghet när de har något konkret att hålla sig till under födseln och metoden hjälper också till att lindra smärta.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.


Nu ska jag beställa hem lite julskivor o sedan blir det till att pyssla :D

Av Marlene Yrjas - 27 november 2008 21:01

När man slog upp ögonen imorse och tittade ut fick man se stora vackra flingor falla från himlen. Det enda som saknades var julmusiken, julgröt o allt pyssel :) Men som tur är det inte länge kvar innan julgardinerna ska upp o ljusstakarna.

Har idag varit o gjort min VFU o dagen har varit väldigt skön måste jag säga. Åkte o handla efteråt o nu har jag massor med clementiner hemma igen :)

Åkte även ner en sväng till Ramona o lämna lite saker, skulele knäppa ett magkort till men jag hade ett par andra byxor idag så jag hade märken på magen så det blev inge bra...bättre lycka imorgon :)

Vi hade idag en middagsgäst nämligen Jens, han stannade även kvar o såg en film med oss. Shutter hette filmen o var faktiskt bra. Den var väldigt spännande o det gällde att man försökte se detaljer som kunde dyka upp.


Nu ska jag avsluta här o kika på tv, imorrn slutar man tidigt..samtidigt som de andra eleverna så då ska jag ner till Ramona igen o knäppa lite kort. Ska även hälsa på mamma o Stig en sväng under kvällen.


Snart är det första advent :)

Av Marlene Yrjas - 26 november 2008 20:11

Hade idag sovmorgon som jag tog till vara på. Sedan har jag varit i bollsta hela dagen. Efter det åkte jag raka vägen till Ramona där jag fick lite föda :) Skulle dit o fota magen så jag passade på att äta där nu när man är själv.

Blev en del kort knäppta denna vecka också men Ramona har inte skickat för några till mig ännu så jag kan inte lägga ut dom än. Vet inte om hon lagt ut en del på sin bilddagbok men annars är det bara för er att kika där.


Nu när jag har kommit hem har jag plockat undan en del saker, skrivit klart protokollet från tjejjouren mötet.

Ska nu snart luta mig tillbaka i soffan o vila ryggen.

Markus kommer hem rätt sent har precis pratat med honom, han är hos pappa sin o fixar med bilen. Vilken tur att man inte är mörkrädd nu när det är så mörkt ute.


Glömde att skriva att i början på veckan knackade det på dörren på eftermiddagen. Jag gick o öppnade o där stod postgubben som talade om att han hade kört in i vår postlåda som nu inte var till så stor nytta. Markus fick gå ut o kika på den o den var inte vacker hehe.

Som tur fick vi en tillfällig postlåda dagen efter som vi ska ha fram till april då de kommer med en ny.

Nu ska man ta det lungt för det kan vara riktigt halt även fast man inte tror det. Man ska inte tro att man är en superförare för en olycka kan inträffa vem som helst. 


Av Marlene Yrjas - 24 november 2008 15:02

SÅ skönt att vara hemma igen.

Helgen har man tillbringat i Sthlm m. syrrorna o Sindy.

Resan till Sthlm gick väldigt bra förutom att vägen inte var den bästa söder över. Vi lyckades ta oss fram iaf o då var det shopping som gällde. Vi hann shoppa några tmmar sedan blev det ett kärt återseende. Middag o en massa prat på kvällen innan vi la oss. På söndagen fikade vi i lugn o ro på morgonen sedan blev det lite mer shopping.

Nu var det den LÅNGA hemresan kvar, inte nog med att det var 51mil enkel väg så var det snöstorm ute också. Vi valde fel helg att åka iväg.

Snökaos, blåsigt, isigt o obehagligt.

Stolt som jag är kan jag tillägga att jag har kört ca.89mil på två dagar. Det var nämligen jag som fick köra. Ramona körde till S-svall på ditresan. Hemresan fick Rosita köra en liten bit ca.5mil men hon har så dålig syn så det blev besvärligt då det blev mörkt.

Det var så himla skönt att komma hem o sova i sin egen säng. Sov som en prinsessa o kände mig riktigt utvilad imorse då jag var iväg på min första VFU dag. Ska vara där i 2veckor o har nu klarat av en dag :) Gick väldigt bra måste jag tillägga.


Ikväll blir det en kväll där jag bara ska vila framför tvn.

Har iaf hade det väldigt trevligt i Sthlm, precis som man hade förväntat sig.

Av Marlene Yrjas - 22 november 2008 05:09

Hej o hå nu är man uppe m. tuppen, nja eller man är uppe innan tuppen rättare sagt.

Har fixat det sista du o fikat, ska bara borsta gaddarna, göra rostbiff o potatissallads baguetter o till sist säga hejdå till Markus sedan bär det iväg.

Tänkte jag skulle skriva hejdå till er samtliga också som sussar sött nu, det hade varit skönt att få sova men det får jag göra ikväll istället.


Ha en super bra helg!!

Av Marlene Yrjas - 21 november 2008 19:24

Morgondagen startar innan klockan 5.

Resan startar hos mig o sedan hämtar jag upp Rosita o Sindy. Ramona o Marielle är dom nästa vi ska hämta o sedan bär det iväg mot huvudstaden som jag skrivit om tidigare.

Ska bli skönt att få komma iväg ett tag o göra något annat men kommer också att sakna Markus. Som tur är det bara en dag men det hade varit skönt om vi hade setts lite mer idag.

Men men vi har ju hela livet på oss att umgås hehe :)


Hoppas på att komma hem m. en massa julklappar, glädje, och ro.

Som vi alla vet brukar vi syskon ha enormt roligt då vi åker iväg så bilresan ner till Sthlm kommer nog innehålla mycket skratt o bus. Blir en tidig kväll ikväll, men får inte missa IDOL. Har köpt hem en Dr.Pepper *mumma* som jag ska dricka sedan har jag lite karra o chips. Blir mitt mys i ensamheten sedan är det sängen som gäller.


Ha en trevlig helg samtliga så hörs vi på måndag igen.

"Ta vara på din tid med dina nära o kära"

Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards