Alla inlägg under augusti 2008

Av Marlene Yrjas - 31 augusti 2008 19:02

Helgen har gått som på räls. Man är glad o nöjd när fredagen kommer o man vet att nu är det helt men när man precis börjat koppla av då är helgen slut.

I fredags jobbade jag på Nylandsskolan i klass4 o det gick riktigt bra faktiskt, jag är nöjd med min insats :) Åkte ner till Ramona efter jobbet o visade håret sedan gick vi över till Marielle o Toni för att se om det går framåt i huset o som alltid händer det nya saker där hehe. Åt middag hos Marielle o Toni sedan satt jag hela kvällen o pluggade till forskningstentan som jag skulle ha på lördagmorgon. När klockan blev 21.30 orkade jag inte sitta mer för då hade jag pluggat flera timmar i sträck. Jag tog o lockade mitt hår för jag skulle på dop på lördagen också. Jag var själv hela dagen för Markus hade åkt till sin pappa o mekat med den äldre bilen o sovde sedan över.

Lördagsmorgonen var rätt lugn för jag klev upp i god tid för att hinna duscha, sminka mig inför dopet, fika, plugga o sedan var det H-sand som gällde. Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det gick, jag skrev mycket men jag tyckte denna tenta var svårare än den förra :( så det var inte så roligt!

Det gick snabbare än vad jag hade tänkt mig med tentan så jag hann hem o äta lite innan jag o Markus åkte iväg till K-fors på dop. Markus skulle sjunga för Filip som är Peter o Lindas son. Det blev jätte god mat o tårta efter att vi varit i kapellet så när man lämnade bygget var man riktigt nöjd speciellt  magen :) Vi stannade till i Bollsta för att se dem spela o det såg inte så bra ut när vi kom men inom kort hade Bollsta gjort 3mål o så vann dom.

På kvällen kom mamma o Stig förbi o stannade någon timme, det var väldigt trevligt med lite främmande.

Idag har jag sytt lite kläder till Markus eller sytt ihop några hål, plockat en del o så fick man besök av en gammal barndomskompis som man tyvärr träffas väldigt sällan nuförtiden eftersom hon är en resande själ som snart ska flytta till Norge att jobba ett tag. Vi har suttit o pratat om just detta, vad ens liv tagit vägen efter gymnasiet. Även Marielle var här så det blev mycket prat o även skratt när man blickar tillbaka på gamla minnen.

Har nyligen kommit hem från mamma o Stig, var där för att hälsa på o så skulle de äta. Som tur hade jag inte ätit ännu så jag åt med det, det blev kycklingröra o bulgur. Väldigt god o nu funderar jag på att äta lite glass, vi har nämligen gammeldags vaniljglass :)

Markus kommer nog hem från sin spelning sedan fortsätter nog kvällen att vara lugn.

Imorgon ska jag jobba i bollsta mellan 8.30-13 Det är så ROLIGT att få jobba, helt underbart :D


Här kommer en bild på min nya hårfärg:

    

                

Av Marlene Yrjas - 28 augusti 2008 11:47

Denna morgon har jag ägnat mig till att plugga plugga o åter pluggat. Har tagit några väldigt korta pauser däremellan. Fick imorse ett meddelande av mamma o då var dom snart hemma o ville bara påminna om att de skulle o ville inte bli störda hehe :) Någon som brukar ringa o väcka en annars i familjen är antigen Marielle eller Rosita. Rosita har faktiskt slutat efter att hon fick Sindy men förut blev man nästan lite förbannad när man såg vilket nummer det stod på nummerpresentatören när man var halvvaken. Haha ja i alla familjer finns det säkert några som är vaken tidigt o vill att resten av familjen också ska vara vaken. Måste även säga att det var ett tag sen Marielle ringde o väckte en också men hon har varit expert på det hehe :)


Tänkte jag bara skulle skriva ett kort inlägg innan jag fortsätter plugga o sedan måste jag hinna äta lite lunch också, brukar ofta glömma det då jag pluggar. Sedan klockan 13.30 börjar jag jobba på Bollsta fritids o slutar 16.30, då ska jag hälsa på mamma o Stig...tror inte att jag väcker dom då hehe :) Måste ju få se på deras solbrännor o bli lite avis eftersom man själv inte kunnat åka något, o om de har handlat nå roligt :)

Detta var allt för mig nu men ikväll ska jag lägga ut en bild på mitt nya hår om jag hinner o orkar, ska fortsätta plugga ikväll.

Av Marlene Yrjas - 27 augusti 2008 19:19

Nu är jag helt slut i ryggen o det finns en anledning till det också men det skriver jag mer om ett tag.

Idag har man varit till h-sand o kikat runt lite medan Markus var på ett möte. Hann köpa en present till Isadora o så hämta ut min tenta jag gjorde i våras...jag hade endast 2poäng från att klara den helvetestentan. Snacka om att jag blev besviken att det endast fattade 2poäng för det hade varit bättre om det var mer på något sätt. Ska skriva om den tentan på lördag så jag håller tummarna för att jag ska fixa alla poäng denna gång. Pluggar o sliter förfullt för att lära mig allt som ska läras.

Efter en timme i h-sand åkte vi till s-svall o målen var biltema o sedan ikea. Biltema besöket tog en evighet o jag trodde aldrig vi skulle komma därifrån. Men som tur lyckades vi lämna bygget o då blev det korv på ikea o en tur runt i butiken, tyvärr blev det ingen handling men vi har hittat de garderober som vi ska köpa nästa gång så det känns väldigt skönt. Äntligen ska jag få garderober i sovrummet hihi.

När man gått igenom ikea hade man hunnit bli lite hungrig igen så det blev en till korv o en mjukglass, Markus testade pizzaslicarna o dom var goda. Ett kort besök inne på birsta city hann vi med o där handlade jag endast hårfärg :) Markus hitta lite mer, men det känns dumt att köpa en massa kläder när jag inte vet hur stor jag kommer bli så shoppingen får vänta ett tag till.

När vi kom hem blev jag tvungen att slå igen ögonen i 15minuter medan Markus lagade mat, jag är dödens trött på eftermiddagarna om jag klivit upp tidigt. Har för en stund sedan slängt in lite färg i håret o även sköjt ut det, blev mörkare denna gång. Tänkte faktiskt inte att det skulle bli riktigt så här mörkt men jag är faktiskt väldigt nöjd ändå. Har fått ett godkännande av Markus o snart kommer Marielle så vi får se vad hon tycker om färgen. Lägger ut en bild en annan dag på mitt nya fräscha hår :)


Imorrn ska jag plugga på förmiddagen o jobba på eftermiddagen, blir inte så mycket mer förutom att jag ska hälsa på mamma o Stig för dom kommer hem inatt :)   

Av Marlene Yrjas - 26 augusti 2008 18:05

Har suttit några timmar med tentan idag o jag hoppas verkligen att jag är på rätt spår.

Marielle har också varit förbi en sväng med en bok sedan var hon kvar ett tag så man hann prata en stund. Skönt med några pauser när man pluggar, det är behövligt om inte annat.

Markus är också hemma o har även med sig en person som han brukar träffa emellanåt så har vi ätit mat o det var riktigt gott :)

Kvällen blir lugn som den ofta brukar bli, få se om man kanske hinner se en film eller kan det kanske vara något bra på tvn.

Nog om detta har inte så mycket att skriva just nu men det kanske kommer något till kvällen o då får jag delge det då. 

Av Marlene Yrjas - 26 augusti 2008 11:00

Idag känns det mycket bättre o tack för alla kommentarer som jag fått. Det är skönt att det inte bara är jag som tyckte att hon gick över gränsen.

Nu ska jag skriva en hemtenta så jag ska egentligen inte skriva här nu men jag tänkte att ni borde ju få veta vad som händer. Ska försöka bli klar med den idag fast jag har till på torsdag på mig. Om jag ligger på o tar korta pauser kanske jag hinner. Önska mig lycka till eller håll tummarna för mig :)

Av Marlene Yrjas - 25 augusti 2008 13:06

Har varit på ett hemskt läkarbesök idag helt själv. Det kändes som man skulle bryta ihop när hon sa det ena efter det andra. Läkaren vill att jag ska börja ta sprutor varje dag för att min pappa haft blodpropp.

Läkaren nerväderade mig under 1timmes tid som jag var där, jag skulle sluta barnsla mig för att jag fråga en fråga som "om jag inte får ett godkännande...." då var jag barnslig enligt henne. Jag skulle ta mitt ansvar som har snart satt ett barn till jorden o ta sprutor enligt henne. Jag var ärlig o sa att jag vet inte om jag kommer kunna ta sprutor själv eftersom jag inte tycker om sprutor. Då skulle jag skärpa till mig o ta mitt ansvar. Hela besöket började även med att hon läste min journal o såg att båda min mamma o pappa har haft hjärtinfarker o sa då  "vilket fint arv du ger" o jag vet att det är ärftligt men bara för det så måste väl jag kunna skaffa barn ändå. Hon ville påpeka att det är ärftligt o att det kommer vårt barn få, hjärtproblem alltså. Det var mycket hon hann säga o ju mer hon sa desto mer krympte jag som person. Nu när jag är gravid har jag blivit mycket känsligare o jag ville bara bryta ihop när jag kom ut därifrån. Inte nog med det så fick jag även göra ett ultraljud men innan när hon öppnade dörren till de rum vi hade suttit i sa hon "vi måste göra ett ultraljud o se om barnet ens lever eller om du ens är gravid". Hur ska man svara till ett sånt påstående? Jag visste inte vad jag skulle he mig någonstans. Vi gjorde ett ultraljud på magen o där fick man se den lilla bebisen o även se hjärtat slå.

Har nu hunnit prata med Markus, alla syskonen, pappa o mommi som är i Finland. Mamma hon är i Tunisien så jag ska skicka ett meddelande o berätta att jag varit på en mardröms lärkarbesök så kanske hon ringer ikväll. Alla jag pratat med blev förbannade över hur läkaren talat till mig o dumförklarat mig rent av. En bra sak min pappa sa var att "man ska inte behandla något i förebyggande syfte bara för att, du skulle ha sagt till läkaren att vi också har cancer i släkten o hjärtproblem o fråga om man ska behandlas för det också i förebyggande syfte". Han har faktiskt rätt i det han säger för det är ju märkligt om jag ska behandlas även fast MINA värden är bra. Jag har två andra syskon som fått barn o då är det 4barn som blivit födda o ingen av dom har fått behöva ta sprutor, men det kunde inte min läkare besvara på.


Nog om detta jag ska försöka lägga det bakom mig så att man inte behöver må dåligt över sig själv. Ska åka ner till Marielle o Toni o se hur det går för dom o sedan se hur Ramona blivit i håret nu när hon klippt sig :)

Av Marlene Yrjas - 24 augusti 2008 13:30

Som sagt blev det en kebabtallrik igår o den satt riktigt fint i kistan min, efteråt blev det marängsvish (vet inte riktigt hur det stavas som, men det var GOTT). Vi var kvar där ett tag sedan åkte jag, Ramona, Tomas o Isadora hem mot Nyland, de åkte med mig så jag släppte av dom gick in till Marielle o Toni för att se om det hänt något mer o det händer mycket där sedan åkte jag hem o tog det lungt.

Markus kom också hem tillslut o så fick vi samtal av några vänner att dom ville att vi skulle komma o bada badtunna vi också, tog inte lång stund innan vi hade packat klart o var påväg :) Först satt vi alla o prata en massa sedn blev det bad o gud så skönt det var. Det som var bra var att det inte var KOKANDE hett då vi satte oss utan att det blev varmare efter ett tag så man hann vänja sig riktigt. Badade en timme eller något sånt o vi tittade på den vackra stjärnhimmeln o försökte hitta så många stjärntecken som vi kunde, men det tråkiga var att man kunde inte så många så det blev bara dom vanligaste o dom fann vi direkt. Sedan blev det ännu mer prat medan man värmde sig när man hade klivit upp. Några började bli trött o jag förstod inte varför för jag trodde inte att klockan var så mycket men då var den 01.45 Vilken chock man fick att man orkat vara vaken så länge hehe...somnar tidigt på kvällarna nu. Vi tog med oss några i bilen så de slapp cykla tillbaka eftersom alla de andra hade cyklat dit, o det gjorde dom bra måste jag säga för det är en bra bit dit. Hem o sedan var det sängen som gällde.


Idag blev det en morgonpromenad för omväxlingens skull o efter det har det inte hänt så mycket. Markus pappa är här på besök en stund för han ska sedan vidare till Henke o Jeanette för Kevin fyller 6år idag. Vi ska dit också men jag vet inte riktigt när hehe. Men det löser sig nog. Har inte så mycket mer att skriva förutom att ikväll blir det nog en film man ska se.

Av Marlene Yrjas - 23 augusti 2008 15:30

Hade precis bestämt klart alla låtar som jag skulle bränna o så blir det något fel när den startar att bränna. Typiskt nu är det bara för mig att söka nya låtar en gång till.

Arg arg arg man blir...behöver en ny skiva att ha i bilen.

Nya tag, nya krafter så ska jag nog fixa en bra skiva igen :)  

Här på mästargatan hos syrran för det är någe fel på min dator så jag kan inte bränna skivor längre.

Snart är det mat på Sandslån hos syster o då blir det KEBABTALLRIK mums :D 

Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards