Alla inlägg under januari 2008

Av Marlene Yrjas - 31 januari 2008 13:30

Jag sitter fortfarande här fast jag har sprungit och gjort en del ärenden emellanåt :)

Nu hade jag tänkt lägga upp en MASSA bilder på allt vi gjort i huset, inte allt som jag skrev tidigare eftersom jag kom på efter en stund att jag skulle knäppa kort.


Det som vi gjorde först var:


  • Hallen: vi målade väggarna, listerna runt dörrarna och elementen och till sist köpte vi nya dörrar till hela huset       

               Före                                              
                 

              


              Efter

              


              


            


  • Gästrummet: målade vi väggarna, listerna, fönstret, elementen och la nytt golv samt en ny dörr. Innan var väggarna vita.

         

          Under renovering

         

         

          Efter

            


  • Sovrummet: Det var först två rum som vi gjorde till ett. Vi har målat väggarna, listerna, fönsterna, taket, väggplankor, lagt nytt golv och ny dörr

           Under renovering

          


          


          


          


            


            


        


        


        Efter

       


          


         


  • Hallen uppe: Målat väggarna och listerna. Väggarna hade en rosa nyans och vi ville ha en ljusare brun så förändringen är inte stort.

          Före

          


           Efter

          


  •  Skrubb: Måla väggarna, listerna och ny dörr

                Före

               


                


                  Efter

                


  • Badrum: Bytt ut inredningen och ny dörr

                     Före

                     


           


                 Efter

                


                    


  • Datarum/Kontor: Målat väggarna, listerna, fönsterna, elementen och ny dörr. Det var gröna väggar innan.

                 


  • Fönsternas förändring

                Före

                  


            


                    Efter

                   


Det som nu fattas är en byrå och garderober till sovrummet, nytt golv till hallen uppe och datarummet/kontoret. Man kommer alltid på saker som fattas men detta är de större sakerna som ska göras.


Det är både jag och Markus som har gjort detta. Men vi får inte glömma att tacka alla som har hjälpt till och det är Ramona, Tomas, Marielle, Toni och mamma. Även Benka har hjälpt till med pannan, Fredrik.N har hjälpt till med vägguttagen och tills sist fick vi även hjälp med flytten av Markus.N, Fredrik.Ö, Conny och Markus mamma Birgitta. Utan allas hjälp hade vi inte hunnit bli klar så tidigt som vi har blivit :) Så TUSEN TACK till er alla!!


Av Marlene Yrjas - 31 januari 2008 11:57

Ja, äntligen har vi Internet :D Visste inte att man skulle bli så glad över att ha det igen. Nu fattas bara tv för den har man saknat en aningen mer.

Idag skulle det ha blivit en promenad men det var -17grader och då känns det inge vidare skönt att vara ute ochtraska i. Så jag har tagit det lungt hela morgonen, gjort ordning en eld, fikat och suttit här ett tag.

Denna vecka var min första skolvecka på min nya kurs som heter Au2, Allmänna utbildningsområdet. Det är en tung och tråkig kurs men det känns ändå bra att den har startat. Vi gick bara halva måndagen då vi fick information om kursen, tisdagen var det hel dag och igår blev det från 8.15-14, så det var en väldigt skönt start måste jag säga. Nu ska jag egentligen sitta och läsa en massa tråkiga böcker för vi ska ha en hemtenta v.11

Idag kommer det bli allmänt lungt, jag ska slipa alla dörrar för vi lackade dom igår och sedan ska jag lacka en gång till (dom sa att man skulle göra så på affären till Markus), kanske ta en promenad om det blir mildare väder, fortsätta elda, läsa lite litteratur och sedan blir det nog till att laga mat :)

Kvällen har jag ingen aning om vad jag ska göra för vi kan för tillfället inte åka någonstans för Markus bil är trasig och min bil ville inte starta imorse när Markus skulle iväg på jobbet, som tur bor en av hans arbetskamrater i Frök. Blir nog att vi ser på film som vi har gjort mycket den senaste tiden.

Nä, nu ska jag börja med mina sysslor så att jag blir klar någon gång idag. Jag ska även lägga upp före och efter bilder på huset. Tyvärr hann jag inte knäppa kort på alla förändringar men nästan alla.


Dagar kvar till Thailand: 29

Av Marlene Yrjas - 23 januari 2008 15:37

Nu är det precis mitt i veckan och det är verkligen inte länge kvar till man börjar skolan igen. Jag har nog aldrig längtat till en kurs som jag vet kommer vara tråkig. Har man inget liv så har man inget haha. Idag blev det ingen promenad för det var väldigt kallt ute så mina promenad partners tyckte vi skulle skippa idag och då kände jag inte för att gå själv. Idag skulle även Frida ha kommit men hon fick jobb så nu har vi planerat in en ny dag som vi ska träffas. Det är verkligen inte lätt att hitta en dag som ska passa hehe :)

Markus har åkt till sollefteå för han och hans grupp skulle uppträda på ett hotell, han åkte väldigt tidigt för han skulle hjälpa till att bygga scenen, ljuset och ljudet. Så han träffar jag sent ikväll...börjar bli va att vara själv. Nästan hela nästa månad kommer jag ju att vara det men en fredagkväll ska vi äntligen träffas alla tjejerna och äta god mat och prata. Har inte blivit av eftersom Frida har varit i Stockholm, men nu jäklar så blir det hehe. Ser verkligen fram emot den dagen.

Nu är jag hos Marielle och har tänkt äta hos henne för hon är också själv eftersom Toni jobbar eftermiddag denna vecka.

Jag har även idag hunnit plugga lite eftersom jag fått studiehandledningen. Vi ska ha en hemtenta så jag har börjat förbereda mig till den nu.

Nää, nu ska jag vara social med Marielle sedan ska jag hem och plugga lite till, kanske sätta in framkallade kort i mina nya album.


Av Marlene Yrjas - 22 januari 2008 15:18

Nää det är precis det jag inte har. Det är väldigt långt tråkigt mellan två kurser. Vecka 2 avslutade jag min förra kurs och v.5 börjar min nya som kommer vara extremt tråkig. Jag bara går och väntar hela tiden på att få börja. Varje morgon är jag ute på en promenad, var det idag med mamma och Marielle sedan när man kommer hem duschar man och fikar...sen då? Jag tvättade lite kläder och vek det som var torrt. Att gör det går väldigt fort så då tog jag på mig varma kläder och gick ner till Ramona och Isadora. Har varit här nu i flera timmar och pratat en massa. Nu ska jag söka upp vissa saker om Thailand så att man är förberedd och vet hur vissa saker går till som :) Är mycket man vill göra när man väl är i Thailand och det sköna är att det kostar inte så mycket.

Har nu skrivit ut studiehandledningen för min första delkurs. Den såg inge vidare rolig ut men jag ska nog klara av den ändå..man ska vara positiv :D

Ikväll blir det bara lungt som alltid och eftersom vi fortfarande inte har tv eller internet blir det nog att vi ser en film. Först och främst ska jag laga kyckling, ris och curry, ska se till att njuta av den maten innan man funderar över hur resterande kväll ser ut som.


38dagar kvar till Thailand 

Av Marlene Yrjas - 21 januari 2008 12:42

Imorse startade jag dagen med en promenad tillsammans med mamma och Marielle även Balder fick följa med. När promenaden var över gick jag hem och duschade och åt en Smoothie samt en macka till frukost. Jag och Frida bestämde även för att vi ska träffas på onsdag och det ska bli riktigt roligt. Var länge sen man träffa henne nu för hon har ju bott i Stockholm ett halvår och jobbat, så nu är hon hemma och då ska vi båda skärpa oss och hitta på mer saker hehe :)

Nu sitter jag och mamma där även Marielle, Ramona och Isadora är. Jag och Marielle ska lite senare idag till k-fors och kika.

Nej, nu ska jag vara lite social igen och snart bär det iväg till k-fors.

Av Marlene Yrjas - 19 januari 2008 20:29

Nu är det lördagkväll och jag är enbart hos Ramona och Tomas för att låna datorn och för att hämta en film som jag skulle lånat igår.

Idag har varit en lugn dag, jag och Markus startade dagen med att måla vitt runt fönstren på övervåningen...det var trä färgat innan. Vi hade bestämt oss för att göra det till sommaren men ibland kan man ju ändra sig. När vi var klar med det var det bara för Markus att göra iordning sig för att åka iväg och showa och jag skulle till Marielle och Toni för att äta mat. Även denna gång som alla andra gånger var det väldigt gott, blev även godis och efterrätt som man åt, nu är man väldigt mätt och orkar nog inte äta något mer. När jag varit där några timmar gick jag ner till Ramona och Tomas där jag nu fortfarande är. Jag har hunnit kika mailen och även pratat en stund med dom men nu ser dom en film och jag ska bege mig hem. Jag ska nämligen ha lite Spa hemma :D Jag ska bada badkar med olja och en massa tända ljus sedan ska jag kanske om jag orkar göra mig en Smoothie och till sist se en kärleksfilm :) Vad kan bli bättre än detta? Sedan i natt eller ialla fall efter 12 så kommer Markus hem. Imorgon blir det också en lugn dag, vi ska måla ett sista varv på 2fönster som vi inte hann idag sedan hoppas jag på att bättre väder så att man kan ta sig en promenad.

Nu måste jag ta och gå hem så att jag får bada och njuta snart 

Av Marlene Yrjas - 18 januari 2008 10:17

Nu när man klev upp på morgonen funkade inte vår telefon..vi som precis har fått telefonen att funka :( men men hoppas att det inte är något stort problem. Jag har idag varit flitig och ringt några samtal angående jobb och sommarjobb...tyvärr så känns det inte som att jag har någon vidare tur på min sida. Det känns hela tiden som att jag jobbar i motvind när det gäller att få arbeta i skolan där jag faktiskt vill jobba i framtiden.

Nog om mina bekymmer nu ska jag vara social med Ramona, är ensam precis hela dagen så det blir inte så att man gör så mycket. Markus har Showbiz ikväll, nu drar det igång igen efter jul och dom har en hel del att göra den närmsta framtiden innan vi åker utomlands, så nu är det bara för mig att vänja mig vid att vara ensam. Tur att man har nära till sina syskon och att man har bil så man kan hälsa på sina vänner som inte bor i samma by som en :)

Vi ska om ett tag ta en sväng till mamma och hälsa på sedan ska jag ikväll vara chaffis till mamma för hon ska till min morbror och hennes fru på middag och då blir det kanske lite vin till maten också hehe...och det är självklart att man ställer upp och skjutsar sin mamma eftersom hon har ju gjort det några år när man själv inte hade körkort.

Nää nu får det vara nog få se hur denna helg kommer att sluta. 

Av Marlene Yrjas - 17 januari 2008 14:22

Imorse var man iväg med Ramona och Rosita till ett möte på bemanningen. Dom har ju starat upp något nytt så att man ska använda sig av internet för att kunna visa att man är tillgänglig till arbete.

Det som är så jobbigt är att jag vill ju jobba inom skolan och det verkar vara väldigt väldigt svårt att komma in i den världen. Jag har varit inne i den ett tag och jobbade mycket men helt plötsligt fick jag inte jobba något mer, det är något som jag är väldigt besviken över eftersom det är helt underbart att arbeta med barn :)

Jag har varit hos Ramona hela dagen snart och suttit medan Marielle och Ramona skrev en tenta, de fick godkänt, GRATTIS!

Har även köpt en väska som jag ska ha som handbagage när vi åker till Thailand på Dollar idag. 

Igår då var jag, Markus, Marielle och Toni iväg och fixade nytt pass i H-sand sedan var jag och Markus och tog en spruta inför Thailand. Den gjorde inte ont men det är klart att man kände ett litet stick då dom tryckte in sprutan men inget man behövde vara nervös för :)

Nä, nu ska jag gå ner och vara social innan jag åker hem och ringer några samtal :D


Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards