Alla inlägg under januari 2009

Av Marlene Yrjas - 31 januari 2009 17:26

Idag är jag kanske lite piggare. Har lite ont i kroppen, hosta och är väldigt förkyld. Har inte någon feber längre men det var ett tag sen jag kollade febern.

Har legat i soffan hela dagen, vill försöka vila upp mig. Men det känns inte som att man blir så mycket piggare.


Om man orkar kanske man äter lite gotta ikväll då det är körslaget, inte så mycket annat man kan kika på ikväll.


Krya på er samtliga som har blivit sjuk!

Av Marlene Yrjas - 30 januari 2009 20:00

Hemma är man nu och feber har man också fått.

Har jobbat hela veckan förutom onsdag och idag har jag ett riktigt långt pass, började klockan 7.45 och sedan hade jag stängning på fritids. Så det blev några timmar. Åkte direkt ner till Marielle och Toni för middag och en massa snack. Kände mig hängig så jag tog och kollade febern och viiips så hade jag 38.5 Då är jag en i mängden som också åkt dit och fått feber. Hoppas det inte är några fler i familjen som åker dit för halva familjen min har blivit sjuk eller är sjuk förtillfället.


Grattis Pappa på födelsedagen!

Nu är du inte 27år längre hahah :)


Ska lägga mig i soffan och vila mig, för ryggen skriker just nu av smärta.

Av Marlene Yrjas - 28 januari 2009 16:44

Är inge pigg därför kommer jag inte skriva så mycket här.

Har varit hos barnmorskan idag och nu kände hon och barnet hade börjat lägga till sig, det har den. Det gjorde rätt ont när hon skulle försöka finna huvudet, hon klämde utanpå magen.


Har legat och sovit sedan jag kom hem och har nu varit vaken en kort stund. Tur att Markus är hemma så att han kan passa upp mig. Måste bli pigg till imorgon för då ska jag jobba samt på fredag. Efter det får jag bli sängliggandes. Har inte riktigt tid just nu.


Återkommer väl hit då jag känner att jag har mer ork. Just nu har jag inte det!

Av Marlene Yrjas - 26 januari 2009 16:36

...ju längre tiden gick.

Idag har jag jobbat precis hela dagen men jag fick ingen vidare bra start på dagen då bilen inte ville starta.

Man vill att allt ska funka då man ska iväg och jobba och så har man däremot inte någon tanke på att bilen inte ska starta. Fick börja ringa runt till alla i familjen och tillslut så fick jag mammas Stig att skjutsa mig. Han var på jobbet som är här i Nyland och han hade som tur tid att köra mig :)

Tur att man har snälla personer som lever runt en :)

Det har iaf gått bra att jobba fast det varit lite tungt idag. Det börjar bli tyngre och tyngre varje dag som går. Ska jobba 2heldagar till denna vecka sedan har jag ett arbetspass nästa vecka. Få se om jag får jobba mer eller om jag kan jobba mer.


Nu måste jag vila ryggen för den värker.

Idag har Konsum och apoteket i Bollsta blivit rånad och polisen var ute och sökte runt i Bollsta. Inte roligt då man har alla barnen ute och när man kommer in får man veta den nyheten. Det är skrämmande, snart vågar man väl inte vara ute för annars kanske man stöter på rånare och inbrottstjuvar.


Av Marlene Yrjas - 25 januari 2009 20:19

Nu kommer bilderna från dagens fototripp men först lite information om hur allt ligger till.

Nu är jag som sagt i v.35 och nu är det inte många veckor kvar :)


Mamman

Nu står livmodern som högst och det kan kännas tungt att röra sig och att sitta. Magsäcken trycks ihop och du kan få halsbränna. Undvik för fet och kryddig mat. Drick bubbelvatten det lindrar.

Om vattnet skulle gå, är det anledning till en kontroll på förlossningsavdelningen även om du inte är i värkarbete. Om graviditeten varit normal behöver du inte oroa dig för barnet det är moget för att klara ett liv utanför livmodern.


Barnet

Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar.
I vecka 35 är medelkroppslängden 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2600 gr. Huvudets omkrets är 33 cm.

De flesta barn ligger nu i rätt ställning inför födseln, med huvudet neråt.
Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång.







Jag får tacka Ramona för att hon orkar och vill knäppa kort på en :) Egentligen var inte detta veckan som jag brukar fota mig men vi gjorde ett litet undantag eftersom vi denna gång var ute.

Nu har man ätit både varmrätt och efterrätt så man är mätt och belåten.


Imorgon ska jag jobba, först var det bara tänkt att jag skulle jobba några timmar på e.m men nu ska jag jobba hela dagen både imorrn och på tisdag. Skönt att jobba än att bara vara hemma och känna sig less.

Nu blir det en lugn söndagskväll med lite vila framför tvn.


Av Marlene Yrjas - 25 januari 2009 17:54

Helgen har gått som på räls.

Har varit i s-svall två dagar denna vecka, det är inte illa.

Först åkte jag och Markus i torsdags efter att vi hade jobbat klart till s-svall sedan åkte jag med Marielle o Toni igår. Det blev lite shopping båda gångerna. Var helt slut i kroppen igår, för det var rask takt från det att vi anlände i s-svall till det att vi åkte hem. Så vi kropp mådde otroligt bra på kvällen då jag låg i soffan och tog igen mig.

I fredags blev det hockey i Nyland, synd att dom förlorade men det var goda toast man kunde köpa där haha :)


Idag har jag först tagit det lungt på f.m sedan på e.m har jag varit nere hos Ramona och knäppt lite kort samt färgat håret. Hon hjälpte mig med att göra slingor och sedan blekte jag hennes hår. Vi båda blev väldigt nöjda över resultatet men jag har inte bilder på det.

Jag ska lägga ut lite bilder senare samt lite info om hur allt ligger till i magen nu när man är i v.35


Nu är det snart dags för mat så jag ska avlsluta här och så återkommer jag senare med bilder och annat :)

Av Marlene Yrjas - 22 januari 2009 10:57

Gårdagen blev en dag där man tog det mest lungt, läste klart en bok som jag hade påbörjat dagen innan. Den handlade om tsunamin och hur en man förlorade sin fru och sina två söner. Kampen att få deras kroppar för att sedan kunna ge dem en begravning.


Vi åkte på eftermiddagen även på ett informationsmöte för blivande föräldrar. Det handlade om föräldrapenningen och hur allt fungerar kring det. Jag kan ärligt säga att man blev inge vidare klok av det. Det mesta visste man redan fast det var en del saker som var nytt.

Kunde ha varit en bättre person som höll i det, det var en man och en kvinna fast mannen pratade mest medan kvinnan lade till en del saker ibland. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara honom men han kändes konstig och överlägsen emellanåt.

Men men nu har man fått en del papper och lite information om hur vi ska gå tillväga nu framöver.

Det löser sig inte helt själv utan man måste själv fixa allt och då menar jag verkligen allt.


När det var klart lämnade och hämtade jag en massa böcker till syrrorna. De är inte direkt små böcker man hämtar ut till dom utan dom är enorma haha :)

Det blev även middag hemma hos Markus mamma efter detta. Skönt för då slapp man tänka på vad man själv skulle hitta på förnågot.

Inte helt fel att bli bjuden på mat emellanåt hihi.


Idag ska jag jobba i bollsta några timmar på eftermiddagen efter det blir det en snabb tripp till S-svall där vi ska köpa byråer som jag sett framemot att få köpa :D

Blir även en del annat som vi ska handla hem också. Brukar ju bli det då man är där, man kan ju inte bara skita i dom andra affärerna hehe.

Nu ska jag ta och skriva ihop tjejjourens möte eftersom jag är ju sekreterare så har jag ju även en del uppgifter som ska göras som att sammanställa det som sades på mötet.


Av Marlene Yrjas - 20 januari 2009 11:27

Tisdag och det är ännu en dag där jag inte har så mycket planerat.

Igår åkte jag ner till Ramona där även de andra syskonen var.

Men idag tror jag att jag bara ska vara hemma och göra något...hmm?

Funderar faktiskt på om jag ska läsa en bok, har två stycken som väntar på att jag ska börja läsa dom. Den ena handlar om Tsunamin och den tror jag kommer vara en väldigt intressant bok.

Läser endast verklighetsbaserade böcker för de berör en på ett helt annat sätt.


Såg på idrottsgalan igår och jag blev väldigt besviken att inte Susanna Kallur vann något, hon som satte Världsrekord i februari 2008.

Men men hon måste väl sätta ännu ett nytt rekord samt inte snubbla över hindret för att hon ska vinna ett pris nästa år.

En kille som var 19år som tävlade i simning fast han enbart hade en arm var helt otroligt. Hur klarade han av att göra det?

Det är fascinerande hur man från en olycka kan komma tillbaka och lyckas så bra som han gjorde, jag tyckte även att han skulle få priset för bästa prestation.


Det snöar ute och nu är det dags för mig att öppna första sidan av boken för att sedan fastna i den och slut då jag läst klart den sista sidan :)

Presentation

Omröstning

Nu skulle det varit sommar och sol. Vem fler än jag vill ha sommar?
 Ja
 Nej
 Spelar ingen roll

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards